Debat anti nasional Pas tidak relevan

Rabu, 30 Disember 2009

Habis apa yang releven, cara demo penyokong UMNO menyamar PAS? - Nabila

SABAK BERNAM - Debat anti nasional ‘Umpama bangkai gajah ditutup dengan nyiru’ dan itulah sikap kepimpinan Pas apabila berhadapan dengan teguran berdasarkan fakta dan bukan andaian semata-mata.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Sabak Bernam, Datuk Warno Dogol, berkata, debat sinonim dengan Pas kerana selalu menghabiskan masa dengan berceramah, menyemai bibit kebencian sesama insan, menyalahkan orang lain daripada muhasabah diri lalu terabai daripada tanggungjawab terhadap rakyat yang memerlukan pembangunan dan pembelaan untuk kehidupan yang lebih sempurna.

“Namun sehingga kini, kerana asyik berdebat dan berceramahlah maka, di Kelantan sehingga kini tidak ada satu masjid pun didirikan sejak kerajaan Pas memerintah. Rakyat Kelantan berhijrah ke tempat lain mencari makan, paras kemiskinan dan indeks jenayah juga tinggi.

“Apa guna debat jika isu yang diutarakan adalah realiti yang umum tahu dan banyak pemimpin, NGO dan individu menyokong kebenarannya. Janganlah cuba menegakkan benang yang basah, cuba memesongkan pemikiran rakyat dengan hujah yang retorik dan berkepentingan politik semata-mata,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Yang Di Pertua (YDP) Pas Sabak Bernam, Sallehen Mukhyi, mencabar kepimpinan UMNO Bahagian Sabak Bernam berforum atau debat bagi menjelaskan apakah maksud sebenar anti nasional.

Warno berkata, bukan anti nasionallah jika perlembagaan negara mula dipersoalkan sedangkan perlembagaan yang berkaitan dengan hak istimewa orang Melayu dan agama Islam sebagai agama rasmi dipersetujui oleh semua kaum semasa menuntut kemerdekaan.

Katanya, apabila institusi raja yang menjadi nadi sistem parlimen dan raja berperlembagaan di negara ini mula dicabar serta Pas sendiri sanggup menyanggah sultan, Datuk Sri Nizar Jamaluddin ingkar dan orang Pas menghalang sultan dengan berbaring di jalan, adakah itu anti nasional mereka?

Menurutnya, lebih menyedihkan apabila pemimpin PKM, Chin Peng, dianggap wira oleh mereka. Siapakah mereka ini yang mahu mengubah sejarah dan apakah mereka me-nganggap sudah nasionalis jika mampu memanipulasi sentimen perkauman untuk memperjuangkan kesamarataan hingga menggugat keharmonian negara.

“Adakah mereka sudah lupa bahawa keamanan, kemakmuran sejak berpuluh tahun yang dinikmati rakyat mula terhakis akibat mainan politik kotor oleh Pakatan Rakyat termasuk Pas. Kita gesa mereka ini mendalami dahulu kandu- ngan dalam perlembagaan supaya berhati-hati dalam membuat tindakan agar mereka lebih bertanggungjawab.

“Kita bebas berpolitik tetapi, tanggungjawab sebagai rakyat harus diutamakan bukan hanya me-mentingkan diri sendiri demi meraih populariti sehingga kebenaran dinafikan, malah institusi raja, bangsa dan agama sanggup dihina,” katanya.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan