Pemegang Kad Kredit Bakal Bayar Cukai Perkhidmatan

Selasa, 29 Disember 2009

Bank mencakar bumi penyimpan dan penggunanya pula mencakar tanah untuk dapat sesuap nasi. - Nabila

KUALA LUMPUR: Pemegang kad kredit boleh menjangkamelihat jumlah cukai perkhidmatan yang patut dibayar dalam penyata mereka secaraberasingan, yang mana dikenakan cukai semasa pengeluaran, pada tempoh genapsetahunnya, atau semasa diperbaharui.

Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) hari ini berkata, sekiranya kad kreditbaharu dikeluarkan tahun depan sah bagi satu tahun, cukai perkhidmatan RM50 akandikenakan pada tarikh ia dikeluarkan.

Bagaimanapun, jika kad baharu dikeluarkan bagi tempoh lima tahun, cukaiperkhidmatan akan dikenakan pada tarikh pengeluaran dan setiap tarikh genapsetahun berikutnya.

Bagi kad sedia ada yang sah untuk lima tahun, cukai perkhidmatan akandikenakan pada tarikh genap setahun pengeluaran bermula 2010.

Ini kerana cukai perkhidmatan RM50 yang akan dikenakan bagi setiap kad utamadan RM25 ke atas setiap kad tambahan hanya berkuat kuasa pada 1 Januari tahun depan,seperti yang diumumkan dalam Bajet 2010.

Persatuan itu berkata, cukai perkhidmatan tersebut tidak terpakai bagikad-kad lain termasuk kad debit, kad petrol, kad caj, kad kesetiaan dan e-wangseperti "Touch n' Go". - BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan