Sani Express Sedia Pampasan Untuk Keluarga Mangsa Kemalangan

Ahad, 27 Disember 2009

Ikut Islam pampasannya 100 ekor unta. Lebih kurang setengah juta seorang? Mampu ke? - Nabila

KUALA LUMPUR: Sani Express Sdn Bhd sedia memberi pampasan kepada keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan jalan raya di Ipoh, awal pagi tadi, bagi meringankan beban keluarga mangsa yang terlibat dalam kejadian itu.

Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu Abu Bakar Mohammad ketika dihubungiberkata sebagai tindakan segera, Sani Express akan menyediakan peruntukan khasbuat setiap keluarga mangsa.

Beliau berkata pihaknya akan menghubungi keluarga mereka yang terlibat bagitujuan penyaluran bantuan tidak lama lagi.

Katanya bas dua tingkat milik syrikat itu yang membawa 48 penumpang beradadalam keadaan baik sebelum ia memulakan perjalanan dari Klang, Selangor padapukul 9 malam tadi menuju ke Kuala Perlis, Perlis.

"Bas berkeadaan baik dan diselenggara dengan baik. Bas itu juga dikunci hadkelajuannnya pada 97 km/j dengan menggunakan alat khas yang dinamakan 'SpeedLimiter'," katanya.

Abu Bakar berkata dengan menggunakan alat itu pemandu tidak boleh memandumelebihi had kelajuan yang ditetapkan atau mengubah alat terbabit untuk menambah kelajuan.

"Siasatan kami juga mendapati kelajuan bas yang dirakamkan sebelumkemalangan adalah 91 km sejam," katanya.

Mengulas mengenai tindakan yang akan diambil syarikat terhadap pemandu basyang didakwa terlelap, beliau berkata tindakan susulan akan dibuat setelahlaporan daripada polis berhubung punca sebenar kejadian diperolehi.

"Tindakan selepas ini bergantung kepada hasil siasatan polis. Jadi kenatunggu laporan (polis) itu dahulu," katanya.

Menurut Abu Bakar operasi bas milik syarikat itu juga masih berjalan sepertibiasa.

Dalam kejadian pukul 1 pagi tadi, 10 penumpang bas dua tingkat Sani Expressmaut manakala dua lagi cedera dengan seorang daripadanya parah apabila bas ituterbabas dan melanggar pembahagi jalan di KM272.8, Lebuhraya Utara-Selatan(PLUS) arah utara. -BERNAMA

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan