Buku “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” Dirampas

Jumaat, 25 Disember 2009

Dulu Buku Malay Delema juga diharamkan. Tun Mahathir dah biasa, orang ramai pun biasa. Setuju dengan kenyataan Hishamuddin Rais, beli di Singapore kemudian salinan dalam pdf edarkan seluruh negara. - Nabila

PETALING JAYA: Buku kontroversi terkini berkaitan era pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad, “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times” telah dirampas di gudang Pelabuhan Klang oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran Kementerian Dalam Negeri.

Perkara ini disahkan oleh Ibu Pejabat Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM).

Ketua Penolong Pengarah I, Bahagian Perhubungan Awam KDRM, Zazuli Johan berkata, hasil siasatan pihaknya mendapati, buku tersebut bukannya dirampas oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran Kementerian Dalam Negeri, Cawangan Pelabuhan Klang.

Buku tersebut hasil karya wartawan veteran Australia Barry Wain mencetus kontroversi baru apabila beliau cuba menganalisis bagaimana sepanjang tempoh perkhidmatan Dr Mahathir sebagai perdana menteri dari tahun 1981 hingga 2003, beliau telah membawa kejayaan ekonomi yang besar kepada Malaysia tetapi pada masa yang sama turut menyebabkan pembaziran sehingga RM100 bilion kerana melaksanakan projek-projek mega.

Tulisan wartawan itu telah mendorong Lim Kit Siang mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya segera melantik sebuah suruhanjaya diraja untuk menyiasat dakwaan tersebut.

Dr Mahathir dalam reaksi balas dalam laman blognya mengalu-alukan saranan Lim Kit Siang itu tetapi meletakkan syarat suruhanjaya diraja itu tidak seharusnya menyiasat dirinya sahaja tetapi juga seorang lagi bekas perdana menteri iaitu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Malah Dr Mahathir berkata beliau tidak mahu edaran buku tersebut disekat atau dirampas dan menegaskan yang beliau juga tidak memerlukan perlindungan daripada sesiapa.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan