Raja Petra boleh kena Akta Imigresen

Ahad, 27 Disember 2009

Macam-macam cara nak pasti Raja Petra bersalah. -Nabila

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Akta Imigresen jika sah dia memiliki dua pasport selain menggunakan laluan salah.

Namun tindakan itu akan hanya diambil jika terdapat laporan daripada polis atau perintah mahkamah berhubung kesalahan dilakukan Raja Petra.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, biarpun setakat ini tiada kesalahan mengikut Akta Imigresen boleh dikaitkan dengan Raja Petra namun ia bukan mustahil jika dia didapati pulang dari luar negara.

"Sehingga kini dia belum disahkan berada di luar negara. Oleh itu kita tidak boleh menganggap dia bersalah.

"Jika dia ditahan polis dan didapati benar menggunakan dua pasport atau laluan salah, kita akan mengambil tindakan ke atasnya," kata beliau ketika dihubungi di Brunei hari ini.

Selain itu, Abdul Rahman memberitahu, untuk mengambil tindakan ke atas Raja Petra, Jabatan Imigresen perlu mendapatkan perintah mahkamah.

Akhbar ini hari ini mendedahkan Raja Petra yang dikehendaki polis dipercayai menggunakan pasport negara lain untuk memasuki Britain.

Ini kerana imigresen sehingga semalam tidak mempunyai rekod 'keluar masuk' Raja Petra di negara ini sejak sekian lama serta pergerakannya di negara-negara lain.

Ekoran ketiadaan rekod 'keluar masuk' itu, Raja Petra dianggap masih berada di negara ini dan tidak pernah melawat negara-negara lain.

Begitupun siasatan polis sebelum ini mendapati Raja Retra dipercayai bersembunyi di Apartment Trinity Court di Gloucester Terrace, Bayswater, London.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan