Siapa bagi idea kepada Najib "MH370 berakhir di Lautan Hindi"?

Ahad, 30 Mac 2014


Syarikat satelit yang berpangkalan di Britain, Inmarsat, berkata pihaknya tidak terbabit dalam membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi".

Pada malam 24 Mac lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan sidang akhbar untuk mengumumkan bahawa pesawat MH370 telah "berakhir di Lautan Hindi" dengan memetik analisis data satelit Inmarsat.

Saya telah menulis perkara ini dengan mengganggap DS Najib sengaja membuat kesimpulan MH370 berakhir di lautan Hindi untuk menamatkan drama MH370. Tulisan saya boleh dibaca di sini.


Kenyataan DS Najib ini dibuat menurut pendapat pengalisis adalah setelah berbincang dengan Presiden Australia dan UK.

DS Najib dikatakan membuat rumusan berdasarkan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir. Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit tersebut.

Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Semalam Jurucakap Inmarsat Jonathan Sinnatt menafikan teori MH370 berakhir di lautan Hindi dengan berkata Inmarsat hanya menyediakan maklumat dan terpulang kepada kerajaan Malaysia untuk membuat kesimpulan sendiri.
Kenyataan DS Najib ini telah
membangkitkan kemarahan dikalangan keluarga penumpang China, yang enggan menerima kesimpulan itu. Malah rakyat China mula memboikot Malaysia.

Di Malaysia pula kenyataan membuatkan Majlis Fatwa pun pening kepala... Dikatakan mati tapi tak boleh solat jenazah. Malah ada negeri-negeri sudah mula bergabung dengan menaikan bendera separuh tiang. Kan semua ini celaru dan haru biru!!

Soalannya siapa yang bagi idea kepada DS Najib untuk mebuat kenyataan ini? Kenyataan ini tidak didorong oleh apa-apa penemuan yang meyakinkan

Apa yang terjadi selepas kenyataan Najib rakyat lebih mempercayai MH370 telah dirampas. Pelbagai teori rampasan telah tersebar melalui media sosial.

4 comments:

Tanpa Nama berkata...

Berdoa supaya jgn negara diperalat/ dipermain untuk kepentingan pihak trtentu

gadis Semalu berkata...

Byk sgt kecelaruan...dah tak tahu nak percaya mana satu

wirabertam13 berkata...

Kita tunggu 9 hari lagi. Mana la tau terjumpa kotak hitam. Baru blh kompom.

Unknown berkata...

Negara kita dah terjebak oleh penipuan keluarga rathschild dan rockefeller,mereka mengaburi mata dunia dgn Organisasi SCAF dalam MOSSAD kita terlalu bodoh utk menilaikan yg mana inta dan kaca,yg di buat sokongan oleh ahli saintis dan sains yg ada kekarang nie..Nauzubillah min dzalik..

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan