Bukan ke kiri.. tapi pusing 270º pulak dah! Terpusing kepala hotak pembaca!!

Ahad, 30 Mac 2014


Menurut bekas Ketua Juruterbang Penerbangan Serantau MAS, Kapten Datuk Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain, gambar dipapar di atas merupakan satu "pencerahan baru" yang kini bercanggah dengan informasi terdahulu yang mengatakan pesawat membuat satu pusingan ke arah kiri.

Gambar-gambar terbaharu berkenaan dengan laluan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370 yang dipercayai disediakan oleh kerajaan kepada keluarga di China telah mengubah anggapan awal tentang kes tersebut.



Paparan peta itu antaranya menunjukkan pesawat telah membuat satu pusingan 270 darjah ke arah kanan, katanya. Teori ini menguatkan lagi segi teori human interference (perbuatan disengaja),” kata Kapten Nik kepada Agenda AWANI pada Sabtu lalu.

Jika teori laluan baru itu benar, ini menunjukkan satu tindakan yang telah difikir secara masak oleh juru terbang dan juru terbang memahami apa yang dibuat.

Untuk membuat pusingan 270 darjah sekurang-kurangnya kapal terbang kena buat pusingan sekitar 80 km. Ini suatu yang memerlukan kemahiran tinggi.


“Pusingan tu besar, tu nampaknya tiada cornering… maknanya pesawat dikendali sepenuhnya, ia tiada kerosakan,” kata Nik Huzlan yang mempunyai pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam bidang penerbangan.


Saya merasai musykil kenapa kapal terbang yang sepatutnya terus ke lauatan Andaman patah 270 darjah pula ke lautan Hindi lauatan yang bukan lalaun pernebangan??

Jangan terpusing kepala 'hotak' anda!





1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Selamat le TUDM dengan radarnya..!!!

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan