Jangan Hidang Arak, Mulai dengan doa dan tutup aurat paramugari (bersama video)

Khamis, 27 Mac 2014


Saya sangat setuju dengan tulisan Prof. Ridhuan Tee Abdullah yang disiarkan dalam Sinar Harian baru-baru berkenaan saranan untuk jangan hidangkan arak dan tutup aurat paramugari kepada MAS selepas tragedi MH370.

Dr Harun Din juga dalam kuliah menyebut perkara yang sama; j
angan makan dan minum apa yang haram oleh Allah, jangan melanggar peraturan dan ketetapan Allah kerana semua mengundang kemurkaan Allah lalu Allah akan turun bala sehingga kita tak tahu apa yang sepatutnya kita tahu.


Berkenaan dengan arak, timbul pertanyaan jika peraturan antarabangsa memberi hak untuk mereka minum arak dan menghidang arak, kenapa nafikan hak penumpang lain yang sama membayar tambang, untuk tenang dalam penerbangan tidak bergembira dengan suasana arak?

Kita boleh ketap pasal rokok tetapi kita tidak ada pula toleransi pasal arak?

Abdul Jalil Ali dalam Sinar Harian 5 Disember 2013 menulis pasal mabuk dalam kapal terbang, bagaiman 5 orang Turki yang menjadikan kapal terbang seperti bar dengan jenama arak ternama yang dikeluarkan oleh Malaysia!

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


Ł„َŲ¹َŁ†َ Ų§Ł„Ł„َّŁ‡ُ Ų§Ł„ْŲ®َŁ…ْŲ±َ ŁˆَŲ“َŲ§Ų±ِŲØَŁ‡َŲ§ ŁˆَŲ³َŲ§Ł‚ِŁŠَŁ‡َŲ§ ŁˆَŲØَŲ§Ų¦ِŲ¹َŁ‡َŲ§ ŁˆَŁ…ُŲØْŲŖَŲ§Ų¹َŁ‡َŲ§ ŁˆَŲ¹َŲ§ŲµِŲ±َŁ‡َŲ§ ŁˆَŁ…ُŲ¹ْŲŖَŲµِŲ±َŁ‡َŲ§ ŁˆَŲ­َŲ§Ł…ِŁ„َŁ‡َŲ§ ŁˆَŲ§Ł„ْŁ…َŲ­ْŁ…ُŁˆŁ„َŲ©َ Ų„ِŁ„َŁŠْŁ‡ِ
Allah melaknat Arak, orang yang meminumnya, orang yang menuangnya, penjualnya, pembelinya, orang yang memerahnya, orang yang mengambil hasil perahannya, orang yang menghantarnya dan orang yang meminta dihantarkan.” Yang dimaksudkan adalah Allah melaknat zat Arak, agar setiap orang menjauhinya. Boleh pula yang dimaksudkan dengan “Allah melaknat Arak” adalah melaknat memakan hasil upah daripada penjualan Arak


Saya juga tak berapa faham bagaimana Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berpendirian penumpang dan anak kapal pesawat MH370 beragama Islam bergelar "syahid akhirat".

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin berkata keputusan itu dibuat selepas Muzakarah Khas yang diadakan.

Saya tak persoal keputusan penumpang Islam kerana mereka tak ada pilihan tetapi bagaimana dengan paramugari yang menghidang minuman dilarang Islam dengan pakaian tidak menutup aurat juga syahid akhirat? Macam ini haruslah kerja pamarugari?

Hanya Allah s.w.t. sahaja yang berhak menentukannya. Sebagai manusia yang patuh kepadaNya kita hanya menjurus kepada yang baik dan Majlis Fakwa lebih arif!

Oleh itu kepimipinan Negara kita yang beragama Islam sebaik-baiknya memikirkan hala tuju, bagaimana perjalanan hidup untuk menjadi lebih baik dan mendapat keredhaan Allah, dengan menghidari maksiat dan mungkar.




Video doa dalam kapal terbang Royal Brunei Airline dan di atas adalah pakaian terkini paramugarinya termasuk yang bukan Islam.






2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya tudung tu kena labuh skit supaya terlindung payudara

Tanpa Nama berkata...

AKU MSA NAIK AIRASIA MMG SYOK DITEPI LALUAN SBB ADA LAH PRAMUGARI DTG TONYE2 BONTOT MASA KEMASKAN BRG KT ATAS

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan