Blogger UMNO mula menyerang Pakatan Rakyat dalam Isu Kehilangan MH370

Selasa, 11 Mac 2014


Kehilangan kapal terbang MAS MH370 memang cukup misteri dan banyak tenaga pakar dan juga peralatan canggih daripada pelbagai negara digunakan namum tidak membayangkan satu pentunjuk pun. Dalam hal ini kita kena berfikir diluar "kotak kemungkinan". Apa sahaja yang tidak mustahil boleh jadi benar. Ini perlu dilakukan secara cermat tanpa menguris perasaan mereka yang kehilangan sanak saudara dalam kejadian ini.

Tapi malangnya ada penulis UMNO tidak mengambil kira sensitiviti ini dan membuat tuduhan dan andaian yang sangat jahat. Kita faham bila tidak ada pentunjuk kita boleh membuat ramalan dan kemungkinan luar kotak tapi kalau cuba mengaitkan isu kehilangan ini dengan politik satu cara yang tidak betul.

Biarlah pihak penyiasat membuat siasatan kemungkinan yang ada. Bukan siasatan kepada kapten kapal tetapi semua kru, malah penumpang.

Menulis secara terbuka bagi tujuan membuat persepsi buruk boleh menyebab keluarga mangsa makin berduka cita.

Kita sebut dan gemburkan tentang menghantar pakar motivasi dan kaunselor untuk membantu keluarga mangsa tetapi dalam masa yang sama kita membuat tuduhan liar.

Saya rasa kepimpinan UMNO perlu ambil tindakan tegas kepada blogger mereka yang 'kurang ajar'.

Tulisan ini adalah merujuk kepada artikel di bawah :-


#MH370: Fokus Kedua Siasatan Perlu Dilakukan Pada Juruterbang Pesawat

kapten_zaharie


PENULIS faham bahawa semua pihak berkuasa negara sekarang sedang memfokuskan usaha kepada mencari lokasi pesawat MH370 yang hilang sejak Sabtu lepas.

Bagaimanapun, kalau dibenar untuk memberikan cadangan, penulis suka nak mengsyorkan agar pihak-pihak berkuasa terbabit perlu mula memfokuskan siasatan kepada juruterbang pesawat berkenaan, Kapten Zaharie Ahmad Shah.

Ini setelah penulis meneliti pandangan beberapa pakar penerbangan yang merumuskan bahawa, hanya ada 2 cara saja transponder (alat untuk mengesan pesawat) 777-200 itu gagal berfungsi sehingga sukar dikesan, pertama, alat tersebut musnah dalam letupan atau ia dimatikan secara sengaja oleh kapten pesawat.

Tanpa mana-mana satu diatas, transponder berkenaan sudah pasti berfungsi dan kebarangkalian pesawat itu boleh dikesan adalah tinggi kerana Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat, Pentagon tidak mengesan sebarang letupan di udara di kawasan itu pada hari kejadian.

Sekarang ini penulis melihat banyak pihak sedang fokus kepada 2 orang penumpang pesawat itu yang dikesan menggunakan pasport palsu.  Walaupun maklumat itu sudah disahkan benar, tapi belum ada apa-apa petunjuk yang mengaitkan kedua penumpang tersebut sebagai punca kehilangan pesawat.

Padahal dalam masa yang sama, Kapten Zaharie ini dikatakan mempunyai ketaksuban yang melampau sehingga mempunyai alat simulasi penerbangan yang menyerupai instrumen sama dalam kokpit pesawat 777-200 dirumahnya!!

Sedangkan simulator penerbangan 777-200 di MAS pun rasa penulis 100 kali lebih canggih dari apa yang ada di rumah Kapten Zaharie ini.

Persoalan kenapa dia perlu mempunyai simulator sendiri di rumah sedangkan dia boleh sahaja menggunakan simulator di pusat latihan MAS, perlu disiasat.  Adakah ada corak-corak penerbangan tertentu yang dia tidak mahu orang lain tahu?  Maklum sajalah, kalau berlatih menggunakan simulator MAS, segala pergerakan akan direkodkan dan disimpan untuk rujukan.

Jangan silap, penulis bukan cuba nak membuat teori yang bukan-bukan mengenai juruterbang berkenaan, tapi faktor manusia memang diketahui menjadi punca utama kebanyakkan kemalangan kapal terbang sebelum ini.

Tak salah rasanya kalau kita mencadangkan pihak-pihak berkenaan menjadikan faktor juruterbang ini sebagai fokus kedua siasatan sementara tidak ada petunjuk mengenai keberadaan pesawat berkenaan (setakat artikel ini ditulis).

Cadangan ini juga tidak ada kena mengenai dengan beberapa laporan oleh blog-blog tertentu yang menunjukkan Kapten pesawat ini adalah pengikut tegar PKR yang mana penasihat umumnya dijatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun pada Jumaat lepas – beberapa jam sebelum pesawat ini dilaporkan hilang.
zahari


1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Mustahil perancangan merampas kapalterbang dibuat didalam masa yang singkat. Nak curi kereta pun mesti ada perancangan yang panjang. Itu kereta senang nak sorok. Kapal terbang yang besar tu bukan sembarangan boleh landing. Pada saya, boleh tak kata MAS juga terlibat kerana memanggil orang yang sedang bercuti untuk menerbangkan pesawat dan mendaratkan di landasan pendek.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan