Perjanjian Sulit Ketenteraan Malaysia Dengan Amerika??

Selasa, 1 April 2014


Sinar Harian melaporkan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS) Chuck Hagel tiba di Malaysia hari ini, bagi memulakan lawatan tiga harinya yang disifatkan oleh pemerhati sebagai usaha untuk terus memperkukuh hubungan pertahanan dengan Malaysia.

Pesawat yang membawa pemimpin AS itu mendarat di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia Subang di sini pada 3.40 petang. Ketibaan beliau disambut Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri.


Laporan juga menyatakan lawatan itu adalah atas undangan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika pertemuan mereka di Sidang Kemuncak Keselamatan Asia ke-12 di Singapura, 12 Jun lalu.

Beliau dijadualkan mengunjungi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta Hishammuddin di ibu negara esok.

Hagel mengangkat sumpah jawatan pada 27 Februari lepas dan menjadi veteran tentera tempur pertama mengetuai Jabatan Pertahanan. Kali terakhir Malaysia menerima kunjungan setiausaha pertahanan AS ialah pada 2010, iaitu Robert Gates.

Menurut pemerhat politik kehadiran Setiausaa Pertahanan AS ini akan terlibat satu perjanjian dengan Amerika dalam bidang pertahanan.

Menurut sumber lagi perjanjian ini akan menjadikan negara kita sebagai koloni Amerika dalam ertikata lain tanah jajahan AS. Dengan perjanjian ini negara kita akan dikawal urus selia hal ehwal luar oleh Amerika Syarikat. Negara kita tidak lagi bebas dalam menyatakan hal ehwal laur melainkan atas kepentingan Amerika Syarikat.

Ogos 2013 kita dimaklumkan bahawa Amerika Syarikat yang sedang memperkukuhkan kehadiran kuasa tenteranya di Filipina dan zon Asia Pasifik/Tenggara. Rancangan ini sudah lama dan berterusan serta meningkat kepentigannya sejak mutakhir ini dengan pelbagai isu.

Rancangan in kenali sebagai plan "ASIA PIVOT" yang bertujuan mengimbangi kuasa ketenteraan China di zon Asia Tenggara.

Kedudukan Malaysia dalam percaturan ini sangat strategik tidak hairan kebelakangan ini Presiden AS Obama juga bakal melawat negara kita.

Sudah menjadi kebiasaan dalam percaturan Yahudi dan Isreal, mreka akan sentiasa mencipta musuh-musuh untuk dijadikan sebagai bahan momokan (bogeyman), menakut-nakutkan dunia dengan pelbagai acaman kononnya. Mereka akan mendapat manafaat industri penjualan senjata hasil keresahan dan kebimbangan dunia dengan acaman perang. Industri persenjataan mereka akan  sentiasa terjamin.

Dalam konteks ini China dijadikan sebagai "bogeyman" bagi mereka mengawal negara-negara di rantau kita. Kita ditakutkan dengan acaman keselamatan dan peperangan.

Cina juga dimomokkan sebagai musuh Amerika Syarikat, manakala kuasa kewangan dunia akan mengawal dan mencatur ekonomi China. Keahlian kumpulan Trilateral Commission milik Rockefeller (setanding dengan kumpulan Bilderberg milik kuasa Rotschild) mempunyai banyak kepentingan-kepentingan China.

Presiden Bank Negara China Zhao Xiaochuan ialah ahli Kumpulan 30 tajaan Rockefeller yang sedang menggerakkan inisiatif Matawang Sedunia. Kuasa pergerakan Anti Dolar Amerika (Dolar AS sudah dihujung perjalanannya), adalah kuasa yang sama dibalik ekonomi China. China sedang bergerak kearah Yuan bersandarkan emas.

Samada kita bercerita tentang Shanghai Cooperation Organisation or SCO ataupun BRICS (Pertubuhan yang diasaskan oleh Jim O'Neill dari Goldman Sachs pada tahun 2001 terdiri dari Brazil, Russia, India, China and South Africa), aparatus "Kuasa Kewangan Dunia" sedang mengawal pergerakan China.

Kebangkitan China dan penentangannya terhadap Amerika Syarikat adalah terancang oleh aparatus "Kuasa Kewangan Dunia" melalui proksi-proksi mereka bagi mencetus konflik dan peperangan sedunia untuk menyusun kembali struktur kewangan dan kuasa dunia.

Kenaikan China bukanlah suatu yang menghairankan. Mereka pernah menaikkan USSR hanya untuk dipecah-pecahkan kemudiannya. Saddam Hussein telah disokong dan dinaikkan untuk kemudian ditumbangkan bagi strategi penaklukan Timur Tengah seterusnya.

Pertembungan dan peperangan melata ini pasti akan berlaku akhirnya. Pada tahap makro, kita akan melihat setiap negara di dunia termasuk Malaysia akan disusun kepada dua polar yang akhirnya akan bertembung sesama sendiri. Naratif kiri dan kanan adalah naratif kuasa yang sama saudara. Tiada wira dalam percaturan setiap konflik yang melanda dunia hari ini. Bila kita menolak AS sebagai wira di rantau ini dan kita pergi ke China sebagai penyelesaian, nescaya kita akan dapati musuh yang sama berada di sana. Jalan keluar daripada kemulut ini kita mesti mencari jalan alternatif diluar dua kuasa dunia.

Apakah Malaysia akan menjadi satu daripada 'elemen' permainan ini setelah kehilangan MH370 sama-samalah kita lihat!

1 comments:

Unknown berkata...

as-salam, ingat-lah hanya ALLAH sebagai pelindong.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan