Banyak betul kuman dalam lokap di Malaysia!

Rabu, 16 April 2014


Seorang lelaki yang ditahan polis minggu lepas atas kesalahan berkaitan dadah ditemui mati dalam lokap di Balai Polis Jinjang, di ibunegara tengah malam tadi.
Lelaki meninggal dunia kerana jangkitan kuman  dan kes ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR).

Bernama dalam laporannya menyebut Ketua Polis Daerah Sentul ACP Zakaria Pagan berkata kematian A.Mogan, 48, hanya disedari selepas mendapati suspek terbaring dalam keadaan mulut berbuih dalam sel itu pada pukul 12.45 tengah malam.
  

Katanya lagi, selepas mendapati suspek tidak sedarkan diri, polis menghubungi pasukan paramedik Hospital Selayang dan pemeriksaan yang dilakukan mengesahkan suspek sudah meninggal dunia.
  
"Hasil bedah siasat ke atas mayat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) mendapati, dia meninggal dunia kerana jangkitan kuman dalam badan dan masih menunggu pengesahan lanjut ujian makmal. Bagaimanapun, tiada sebarang unsur jenayah dilaporkan, kata Ketua Polis Sentul.
  
"Hasil pemeriksaan mendapati tiada sebarang kecederaan di luar badannya dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR), menurut kenyataan pihak polis.
  
Daripada maklumat polis, suspek mempunyai lapan rekod jenayah lampau termasuk enam kesalahan berkaitan dadah dan dua kesalahan jenayah akan direman sehingga Ahad ini.

Wah banyak betul kuman di lokap negara kita.

Sebelum ini 14 November 2013
seorang tahanan lelaki 49 tahun mati ketika tiba di lokap Mahkamah Majistret dari Penjara Sungai Buloh.

Mangsa didakwa di bawah Seksyen 12(3) Akta Dadah Berbahaya 1952 pada 14 Oktober 2014 kerana memiliki dadah merbahaya dan sebutan kesnya pada hari berkenaan di Mahkamah Majistret.

10 Februari 2014 pula
seorang lelaki yang ditahan bagi membantu siasatan kes curi ditemui mati di lokap Balai Polis Nibong Tebal, akibat jangkitan kuman pada paru-paru.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), Superitendan Shafien Mamat berkata A Punniyanathan, 40, ditemui dalam keadaan bogel dan tertiarap di lantai lokap pada 6.20 pagi. Tiada kecederaan ditemui pada badannya (ayat lazim untuk laporan mati dalam lokap beberapa tahun kebelakangan ini)


10 Mac 2013 pula, Ragu, 47, yang ditahan di lokap tersebut dilaporkan mati akibat 'embolisme paru-paru' pada pukul 8 pagi, 10 Mac 2013 lepas iaitu dua hari selepas Mahkamah Majistret Kampar menjatuhkan hukuman penjara selama lapan bulan dan denda sebanyak RM2,000 terhadapnya setelah didapati bersalah di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan.

2 Mac 2014 N Ramasamy, 50, ditahan dalam lokap Balai Bayan Baru bersama enam individu lain, termasuk adik kembarnya dan mereka direman seminggu kerana kesalahan menghisap dadah.


Bagaimanapun, dia mengadu mengalami kesakitan di perut dan badan sebelum diberi bantuan dan dibawa ke bilik menunggu di lokap terbabit.

Namun, selepas ambulans tiba, pegawai perubatan mengesahkan Ramasamy meninggal dunia.

Ini belum lagi cerita  K. Nagarajan, 32 pada 21 Disember 2012 merupakan yang ketiga di balai Dang Wangi tersebut, sebelum ini dua lagi mangsa Chandran Perumalu, 47 dan Wong Tip Ping, 51 turut mengalami nasib serupa di balai sama.

Kemudian dikuti oleh Nagarajanadalah mangsa selepas itu.

Pembongkaran masalah ini bermula dngan isu A. Mugan yang mengalami nasib sama pada tahun 2009 yang menjadi isu ketegangan sekitar 2009

Kematian demi kematian di balai bolis.. mulut berbuih, tiada kesan lebam, kebanyakkan bangsa India dan disahkan jangkitan kuman. Sangat mengelirukan... Cukup untuk kita berfikir tentang mentaliti sistem penyiasatan di Balai Polis Negara kita!



2 comments:

Tanpa Nama berkata...

harap semua peguam pr dapat menegakkan keadilan buat penjenayah ini, selagi dia tidak menyusahkan keluarga kita , kita wajib tolong.. polis memang jahat,selalu tangkap orang

Unknown berkata...

Betul....saya sokong 100%

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan