Khalid Samad akui tersalah hantar Twitter

Rabu, 9 Februari 2011

SHAH ALAM 8 Feb. - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mengakui beliau tersalah menghantar mesej melalui laman interaksi sosial, Twitter, Khamis lalu yang memberikan maksud bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membela pembunuh Teoh Beng Hock.

Sebaliknya, beliau berkata, apa yang ingin dimaksudkan adalah pembela pembunuh Beng Hock dan bukan seperti pesanan dalam Twitternya yang berbunyi 'pm bela'.

"Pendirian saya tetap menyatakan saya membetulkan pesanan Twitter tersebut yang pada awalnya berlaku kesalahan dalam ejaan.

"Pembela boleh jadi sesiapa sahaja dan saya tidak merujuk kepada sesiapa secara khusus," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Semalam, Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Petaling, Zainal Abidin Ahmad membuat laporan polis terhadap Khalid ekoran mesej Twitter itu kerana disifatkan berbaur fitnah dan hasutan.

Mesej Twitter Abdul Khalid kepada seorang bernama Jasonbhlee pada pukul 10.26 malam 6 Februari lalu berbunyi; "Mrk saja nak cari pasal. Sbenarnya yg biadap dan x hormat Cina, pm bela pembunuh TBH dan Dr.M dlm ucapan CNYnya".

Bagaimanapun, mesej itu diperbetulkan oleh Ahli Parlimen Pas tersebut melalui jawapan balas Twitter kepada Zainal Abidin pada pukul 10.40 malam dengan menyatakan; "Oops-Yg dimaksudkan 'pembela' x 'pm bela' walaupun bleh dkatakan bgitu apabila sistem kehakiman fail. Harap2 RCI better".

Laporan Utusan Malaysia hari ini menyebut Zainal Abidin sebagai berkata, kenyataan Khalid berhubung sistem kehakiman negara merupakan penghinaan terhadap Yang di-Pertuan Agong dan mendahului suruhanjaya diraja yang ditubuhkan untuk menyiasat kes kematian Beng Hock.

Beliau juga menganggap pesanan Twitter kedua yang mengandungi pembetulan perkataan 'pm bela' kepada pembela oleh Khalid sebagai satu cubaan memperbodoh-bodohkan pengikut laman sosial Twitter dan atas sebab itu laporan polis dibuat semalam.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan