PAS nak bincang fatwa RIP??

Sabtu, 19 April 2014


Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Pusat Kajian PAS berkata PAS akan bermesyuarat pada hari Isnin depan untuk membincangkan kontroversi yang timbul daripada penggunaan perkataan "RIP" atau rest in peace (bersemadi dengan aman) yang amat tidak digalakkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan menurut pemberitaan Malaysiakini.

Turut bersama Dzulkefly adalah MP Tumpat, Kamaruddin Jaafar yang berkata kini adalah masanya untuk menghormati Karpal dan jasa-jasanya, dan bukan menghamburkan sebarang pendapat atau komen negatif.



Kenapa perkara kecil seperti ini nak dibesarkan? Seperti tak boleh bagi salam kepada bukan Islam.. apa susah sangat bagi sahaja "Salam Sejahtera".

"Rest in Peace" (R.I.P), dari segi bahasanya boleh bermaksud "Bersemadilah dengan Aman" Kalau rasa nak hormat Karpal Singh A/L Ram Singh sebutlah apa-apa termasuk "bersamadilah dengan aman dan damai". Apa susah..

Majlis Fatwa amat tak menggalakan menyebut perkataan itu kerana Majlis Fatwa berpendapat, RIP adalah ucapan doa yang biasa diucapkan dalam agama Kristian terutama mazhab Katolik sejak abad ke-18 dan diukir pada batu nisan masyarakat mereka. Untuk tidak menyemai mereka tidak digalakan.

Sangat setuju dengan Dr Asri yang meminta Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) memperincikan fatwanya berhubung ucapan Rest in Peace (R.I.P) kepada bukan Islam agar memberi pemahaman yang lebih jelas.

Jadi tak payah PAS nak ber'FATWA' pulak dalam hal ini. Itu kerja majlis Fatwa. Banyak kerja lain yang lebih baik dan tidak menjadi ruang untuk orang bukan Islam menyalahkan Islam kerana kita 'terlalu bijak dalam' banyak hal...

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan