Kementerian Sahkan Penutupan Universiti Antarabangsa Albukhary

Selasa, 15 April 2014


Kementerian Pendidikan mengesahkan telah menerima surat penutupan operasi daripada Universiti Antarabangsa Albukhary (AiU) yang beroperasi di Alor Setar, Kedah. Bagaimanapun, Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh ketika ditemui tidak mahu menjelaskan punca sehingga membawa kepada penutupan operasi universiti milik penuh hartawan Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

KPM kini sedang memantau supaya kebajikan pelajar dan kakitangan universiti berkenaan mendapat pembelaan sewajarnya. KPM juga sedang melakukan tinjauan dan perbincangan dengan pihak universiti itu terutama membabitkan masa depan pelajar dan kebajikan kakitangan termasuk pensyarahnya.

Semua pelajar akan ditempatkan ke universiti lain berdasarkan kursus diambil. Ini melibatkan seramai 600 pelajar kebanyakannya pelajar antarabangsa sedang mengikuti pengajian di universiti berkenaan.

Pada Awal Februari 2014 lalu dimaklumkan satu perjumpaan telah diadakan di antara wakil kepada Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dengan warga universiti berkenaan termasuk para pensyarah dan mahasiswanya tentang ura-ura penutup univisiti Jun ini disebabkan masalah dalaman antara orang yang dipercayai mengurus univisiti.

Syed Mokhtar sendiri berasa kesal kerana terlalu mempercayai pihak lain sehingga menyebabkan banyak perkara yang tidak sepatutnya terjadi," kata pemberi maklumat.


AIU sebelum ini dikenali sebagai sebuah universiti yang banyak mengubah kehidupan golongan kurang berkemampuan kerana tidak mengenakan sebarang bayaran terhadap penuntutnya yang rata-ratanya terdiri daripada golongan tidak berkemampuan dari seluruh dunia.

Selain tempat tinggal, makan dan minum serta kos pembelajaran, penuntut juga ditanggung pihak Yayasan Al-Bukhary yang ditubuhkan oleh Syed Mokhtar pada 1996.

Saya difahamkan selepas penutupan ini AIU akan dibina semula dan Tan Sri Syed Mokhtar akan memberikan tumpuan kepada perkara ini.

Saya secara peribadi menyokong penuh atas usaha Tan Sri Syed Mokhtar dalam membantu golongan miskin dan membangun sistem pendidikan.


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan