NGO tolak, selar tawaran ahli bergabung BN

Ahad, 21 November 2010

Keputusan BN menerima kumpulan NGO, pertubuhan dan persatuan sebagai ahli bergabung dengan parti itu diselar kumpulan NGO yang berpendapat tindakan itu "bertentangan dengan norma masyarakat demokratik".

Menurut Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz, ini kerana selain kewujudan badan politik dan swasta, peranan NGO yang "tulen" sebagai "organ masyarakat sivil" tidak boleh dinafikan.

"Bagi PKPIM, tujuan utama ditubuhkan NGO sebagai wadah yang membawa suara marhaen sebagai (agen) semak dan imbang terhadap setiap satu dasar yang digubal pihak pemerintah bagi memastikan ia benar-benar memenuhi kepentingan masyarakat umum," katanya.

Dalam satu kenyataan, Muhammad Faisal (kanan) mengumpamakan NGO sebagai "pusat roda yang dikelilingi parti politik".

"Walau siapa yang berada di atas atau siapa yang berada di bawah, NGO tetap utuh sebagai pusat di tengah-tengah yang bertanggungjawab memastikan roda secara keseluruhannya bergerak dengan lancar," katanya.

Sehubungan itu, beliau berpendapat, pendekatan tidak memihak dan “independent political force” (kuasa politik bebas) harus dijadikan prinsip asas NGO.

"Sebagai aktivis dan pimpinan NGO, kita seharusnya bebas dari keterikatan mana-mana parti politik dan ketaksuban politikus yang akhirnya akan mencengkam idealisme perjuangan NGO itu sendiri," katanya lagi.

Dalam PKPIM sendiri, tambahnya, mereka adakalanya senada dengan parti pemerintah dan adakalanya bersama parti pembangkang dalam sesuatu isu berlandaskan kepentingan masyarakat umum.

"Namun, PKPIM menyambut baik sebarang usaha pihak BN untuk meraikan kepentingan NGO sebagai rakan pembangunan negara atau smart partnership building dengan sentiasa mendengar pandangan dan kritikan NGO, serta menghormati prinsip dan pendirian sesebuah NGO dalam sesuatu isu," kata Muhammad Faisal.
- Malaysiakini

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan