UMNO sedia bincang dengan Pas

Ahad, 14 Februari 2010

BESUT 13 Feb. - UMNO bersedia duduk semeja dengan Pas bagi membincangkan isu berkaitan dengan Islam sekiranya kenyataan berhubung cadangan tersebut dikeluarkan menerusi Majlis Syura parti itu dan bukannya individu.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin berkata, walaupun kenyataan berhubung isu terbabit dikeluarkan oleh Presiden Pas sekalipun, UMNO tidak akan menerimanya kerana ia adalah keputusan secara individu.

Katanya, ini disebabkan UMNO bimbang berdasarkan kenyataan pemimpin Pas sebelum ini ia kerap berubah mengikut musim dan kadangkala keputusan dibuat tidak menggambarkan pendirian parti itu yang sebenar.

''Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah memberitahu yang beliau (Najib) tidak pasti pasal perbincangan dengan Pas sebab ia selalu berubah,

''Kenyataan itu hanya dibuat atas kenyataan Datuk Nik Aziz saja......kecuali kalau Majlis Syura Pas kata nak bekerjasama dengan UMNO...kita setuju lah.

"Kalau ikut yang lepas-lepas nanti dia berubah-ubah," katanya selepas merasmikan Program Juara Rakyat Peringkat Bahagian Besut di Dewan Gong Kemuntong Jerteh di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri mengulas cadangan Nik Aziz sebelum ini yang mencadangkan parti itu duduk semeja dengan UMNO bagi membincangkan isu berkaitan Islam.

Mengulas lanjut Muhyiddin berkata, sebarang keputusan mesti mengikut dasar parti.

''Kalau seorang sahaja buat keputusan..kita tidak boleh terima," katanya.

Mengenai tindakan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang berceramah di atas pentas pembangkang, Muhyiddin berkata, tindakan itu tidak sepatutnya dilakukan.

Katanya, kenyataan yang dikeluarkan Tengku Razaleigh sebelum ini sebenarnya banyak bercanggah dengan dasar-dasar dan pendirian kerajaan.

''Walaupun kita telah meneliti ucapan beliau (Tengku Razaleigh) namun ia masih belum dibawa kepada pihak pengurusan tertinggi UMNO untuk tindakan selanjutnya.

''Sebagai seorang lebih senior dalam parti, dia patut beri contoh yang baik dan bukannya membuat kenyataan sebaliknya," kata beliau.


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan