Tolak Prinsip Perkauman Sempit - Anwar

Sabtu, 19 Disember 2009

Kena keluar daripada kepompongan perkauman sempit. Islam telah lama menyataperkara ini, pasal itu Islam berjaya. - Nabila

ARIFFUDDIN ISHAK


SHAH ALAM: Semua kaum diseru supaya menolak amalan prinsip perkauman yang dianggap sempit bagi memastikan kesepakatan amalan sosial di negara ini.

Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, semua kaum perlu keluar dari kepompong perkauman yang gemar mempertahankan kuasa berdasarkan keturunan dan warna kulit.

"Kita kena keluar dari kepompong perkauman yang direka oleh orang-orang berfikiran sempit. Inilah yang dikatakan prinsip moral dan menjadi landasan prinsip perjuangan kita dalam Pakatan Rakyat," katanya ketika menyampaikan ucapan perdana pada Konvensyen Pakatan Rakyat yang pertama di sini hari ini.

Beliau berkata, masyarakat Melayu dan kaum bumiputera perlu membanteras sikap perkauman serta mengetepikan dasar meminggirkan golongan lain atas dasar bertimbang rasa.

Justeru katanya, jangan ada yang mahu menggantikan satu bentuk rasisme dengan rasisme yang baru, dengan membidas perkauman Umno semata-mata dari perspektif kepentingan kaum tertentu.

"Kepada kaum Cina, India, Kadazan, Iban dan Melayu, ingin saya jelaskan di sini perkauman sempit tidak boleh ditewaskan dengan perjuangan serta tuntutan perkauman sempit juga," katanya.

Jelasnya, jika amalan perkauman terus diamalkan, perjuangan menentang prinsipnya akan menjadi sia-sia.

"Perjuangan melawan perkauman hanya akan berjaya jika didorong oleh keadilan sejagat dan kesederhanaan sikap.

"Rakyat Malaysia dari pelbagai kaum mempunyai sumber moral, khazanah akhlak yang kaya untuk memerangi fikiran sempit dan menggantikannya dengan keadilan sejagat untuk semua serta menghapuskan prasangka dan menyemai benih persaudaraan insaniah," katanya.

Selain itu, Ketua Pembangkang di Parlimen itu mengakui kemenangan besar PKR, PAS dan DAP pada pilihan raya umum 2008 lalu bukan kerana kekuatan jentera parti mereka.

Namun menurutnya, kepercayaan yang diberikan olah rakyat tidak seharusnya dicemarkan.

"Jika kita lihat persiapan jentera pilihanraya, kerjasama antara parti-parti kita yang masih longgar, dan kita melihat pula jentera pilihanraya Umno dan Barisan Nasional (BN), semuanya adalah mustahil untuk kita meraih kemenangan yang begitu besar.

"Tetapi Rakyat telah memberikan kita sedikit kepercayaan, rakyat memberikan dokongan kepada gagasan PKR, DAP dan PAS.

"Maka kita harus insaf dan bersifat tawadhu. Kita memperoleh kemenangan tersebut bukan kerana kekuatan kita atau jentera parti, tapi kerana rakyat memberikan kita sedikit keyakinan. Kita jangan sekali jadi seperti kaduk naik junjung," katanya.

Konvensyen Pakatan Rakyat hari ini menyaksikan kehadiran lebih 1,500 orang perwakilan dengan setiap komponennya iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS dan DAP diwakili oleh 500 perwakilan.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan