Tentera Malaysia kena belajar dengan Tentera Indonasia!

Sabtu, 12 April 2014


Sebuah pesawat SE30 N54JX telah dipaksa turun di Pangkalan Udara (Lanud) Soewondo, Medan, Khamis lalu oleh tentera Indonasia (TNI). Pesawat ini dipaksa turun karena tidak meminta izin untuk terbang melintasi kawasan udara Indonesia.

Pesawat itu dipintas dan dipaksa turun oleh F16 milik TNI.




Mengikut penganalisis perang TNI memintas kapal terbang kecil kerana beranggapan bahawa jika musuh ingin menceroboh ruang udara memang dia akan menggunakan kapal terbang kecil biasa untuk melihat sensitiviti tentera. Jika perkara ini berjaya musuh mempunyai ruang untuk memasuki ruang udara dengan lebih mudah.

Malangnya tentera Malaysia walaupun mengesan pesawat MH370 sebelum ini tetapi tidak ada usaha dan sensitiviti untuk memintas.

Jika TUDM bersikap seperti TNI dan memintas MH370 sudah pasti kesudahan MH370 tidaklah seteruk sekarang.


4 comments:

Abu JanNah berkata...

Latihan je tu..

Tanpa Nama berkata...

Latehan ke apa2 jerlah itulah kaedah dan procedure yang seharusnya perlu diambil langkah2 keselematan dan pantas bertindak dalam apa jua keadaan kerana tentera benteng pertahanan negara tapi waktunya telah beredar sesal dahulu pendapatan sesal kemudian takde gunanya lagi.Teruji sistem pertahanan amat rapuh senang dibolosi olih musuhx asing itu tandanya rombakkan dan mnengstruktur balik semula SOP perlu ditambah baikkan dengan mekanisma yang mantap.

w.morija berkata...

Mh 370 tiada ancaman..acft on airways near to north border..

Unknown berkata...

Abu JanNah ini bukan latihan. Harap tuan baca kompas yang mengatakan kapal terbang itu daripada Colombo ke Singapura. Ok

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan