Royal Aeronautical Society (RAeS): 5 ‘kemungkinan’ berlaku kepada MH370

Rabu, 2 April 2014


Dalam tempoh tiga minggu semejak kehilangan MH370, terdapat banyak teori-teori yang dikemukakan tentang apa yang mungkin dan telah berlaku di atas kapal terbang MH370.

Saya terbaca satu analisis tulisan Bill Read yang bertajuk "What happened to flight MH370?" di laman
Royal Aeronautical Society (RAeS).

Pada minggu lalu, RAeS Flight Operations Group (FOG) mengadakan sidang dua hari di 4 Hamilton Place mengenai "The role of the Aircraft Commander in the 21st Century".


Persidangan ini di hadiri oleh juruterbang, syarikat penerbangan, pengeluar dan pengawal selia. pada kesempatan ini beberapa pandangan tentang apa yang berlaku kepada MH370 dibahaskan oleh penceramah yang sangat berpengalaman dan sangat berpengetahuan dalam hal ehwal pernebangan dan industri penerbangan.

Daripada perbincangan tersebut maka lahirlah beberapa pendapat dan
teori-teori alternatif jawapan kepada persoalan bagaimana MH370 boleh hilang?


1. Pesawat itu mengalami tekanan rendah (dinyahtekanan) tetapi masih meneruskan pernebangan.


 Ia mungkin. Ini dapat menjelaskan perubahan awal dalam ketinggian dan laluan. tetapi tidak menjawab mengapa ACARS dan transponder telah dimatikan.

2. Pesawat itu tercemar oleh asap toksik

Tidak mungkin. Jika keadaan ini berlaku juruterbang sepatutnya dapat menghantar panggilan kecemasan dan sekali lagi, tidak menjelaskan mengapa ACARS dan transponder telah dimatikan.

3. Terdapat kebakaran di atas kapal terbang yang rosak sistem komunikasi


Sekali lagi tidak mungkin. Ini mungkin menjejaskan komunikasi tetapi ia tidak mungkin bahawa pesawat itu akan terus terbang jika api terus membakar .

4. Pesawat itu telah dirampas

Teori mungkin tetapi pesawat itu tidak diterbangkan ke destinasi lain mahupun ia digunakan sebagai senjata untuk serangan pengganas "berani mati". Jika ia merupakan perampas individu, maka sukar mencari motif tetapi jika ia adalah satu kumpulan atau pertubuhan, setakat ini tidak ada mana-mana kumpulan telah mendakwa bertanggungjawab. 


5. Pesawat itu sengaja dilencongkan oleh pilot /co-pilot

Mungkin sekali lagi tetapi tidak ada sebab untuk ini belum dikenal pasti. Jika ia adalah satu percubaan bunuh diri maka mengapa pesawat terus terbang untuk sekian lama?

Saya rasa nak tambah satu untuk yang keenam "DICULIK OLEH AMERIKA SYARIKAT".... Apa pendapat anda??

3 comments:

Unknown berkata...

Setuju 99.9% Mcm kes WTC.aku tak percaya amerika sbb dia adik2beradik israel

Tanpa Nama berkata...

Setuju 100 peratus. Malaysia berkomplot dgn amerika. Najib dan hisham buat pura2 tak tau. Mereka main sendiwara semata2.

Tanpa Nama berkata...

Najib, dengan kes Altantuya, dll, mudah ditekan oleh pihak berkepentingan seperti israel, Amerika dan Singapura, Cuba pikir kenapa kes rasuah kapalselam senyap begitu saja padahal mahkamah Perancis beriya2 nak saman. Ada pihak lain melarang Perancis kerana Najib akan digunakan dalam agenda yang lebih besar. Ditakuti Malaysia tergadai satu hari nanti.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan