Memali: Antara 2 Tun, Ada seorang yang bercakap BOHONG!

Sabtu, 5 April 2014


Peristiwa tragedi Memali yang sudah hampir 30 tahun berlalu kita menjadi polimik semula setelah dibangkitkan oleh Profesor Agus dari Universiti Kebangsaan Malaysia yang berperanan sebagai Moderator.

Format diskusi menyamai program “HARD TALK” BBC London yang meletakkan syarat bahawa ahli panel tidak dibenar menggunakan skrip atau nota lebih awal tetapi bersedia menghadapi apa juga soalan yang diajukan oleh Moderator. Pada kesempatan ini Prof. Agus bertanyakan Tun Musa Hitam berkenaan peristiwa Memali.

Tun Musa menjelaskan bahawa pada hari peristiwa Memali (iaitu 19 November 1985) Dr. Mahathir berada di Kuala Lumpur dan Tun Musa Hitam bukannya Pemangku Perdana Menteri. Prof. Agus menunjukkan reaksi terkejut dan dengan suara yang jelas melafazkan perkataan “My God” yang mengejutkan hadirin.

Ekoran daripada itu Tun Mahathir bila ditanya wartawan di sesi minum petang bersama Alumni Universiti Utara Malaysia (UUM) di Hotel Istana mengatakan di tak ingat. Tun Mahathir mengambil jalan mudah menjawab soalan wartawan dengan berkata.

"Saya sedang kaji kebenaran tentang apa yang disebut oleh beliau (Tun Musa Hitam).

"Pasal ini berlaku sudah begitu lama saya kena semak baliklah apa yang dia kata betul ataupun tidak," kata Dr Mahathir.
Manakala semasa pelancaran buku ‘Malaysia Kaya, Rakyat Miskin’ yang dikarang oleh Anas Alam Faizli di Kelab Sultan Sulaiman Bekas Menteri Perdagangan dan Perindustrian, Tengku Razaleigh Hamzah berkata salah seorang daripada Tun Musa Hitam ataupun Tun Dr Mahathir Mohamad berkata benar mengenai isu tragedi Memali yang menggemparkan negara pertengahan tahun 80an dulu bila ditanya wartawan.


“Saya hanya mengetahui insiden ini apabila dilaporkan dalam akhbar,” kata beliau.

Kesimpulannya salah seorang daripada Tun MESTI BERCAKAP BOHONG!!
Siapa agaknya pilihan anda??


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan