Hudud: Media Sosial Bukan Islam Menyerang Dengan Fitnah

Isnin, 28 April 2014


‘Even without hudud, non-Muslims are affected’ tulisan Athi Shankar  dalam FreeMalaysiaToday telah memberikan gambaran yang silap terhadap hudud oleh Gerakan national legal and human rights bureau chairman Baljit Singh sedangkan hukuman hudud tidak dikenakan kepada orang bukan Islam. Komen Baljit Singh lebih kepada permasalah undang rumahtangga antara muslim bukan muslim yang perkahwinan terbatal apabila salah seorang masuk Islam.

Perkara ini telah dibangkitkan oleh NGO Islam supaya bukan Islam boleh hadir ke Mahkamah Syariah. Berkenaan hak penjagaan berbeza dengan hukuman hudud yang dibicarakan.

Sedangkan hudud yang dibicarakan ini mengandungi 7 elemen iaitu Syurb, Qazaf, Zina, Sariqah, Hirabah, Riddah dan Bughah.

Secara ringkasnya :

1. Syurb – relating to consumption of liquors and state of intoxication;
2. Qazaf – relating to false accusation against women committing sexual act outside lawful marriage;
3. Zina – relating to adultery and sexual offences outside marriage;
4. Sariqah – relating to offences of stealing;
5. Hirabah – relating to offences of robbery;
6. Riddah – relating to offences of apostacy;
7. Bughah – relating to treason against the State.

Kita boleh terima jika bukan Islam mendapat gambaran salah terhadap hudud dan penjelasan yang lebih terperinci perlu diberikan kepada mereka.

Yang paling merusingkan bila ada komen-komen disertakan dengan maklumat yang tidak benar terhadap Islam seperti "Muslims Crucify Two Christian Teenagers For Refusing To Convert To Islam". Kononnya kejadian salib lelaki tak nak masuk Islam berlaku di Syria.

"One of them was crucified in front of his father, who was afterwards killed. The jihadists entered the city of Maaloula and started killing men, women, and children. They did not just kill, but played football with their heads. They took pregnant women, pulled out the babies from the womb and hung them from the tree umbilical cords."

Kenyataan komen dengan mengambil petikan entah sumber mana suatu yang sangat dikesali.


Serangan posting yang memburuk Islam dengan maklumat tidak benar dalam komen-komen artikel hudud dan menunjukkan sumber kepada laman-laman anti Islam suatu yang amat tidak bertanggungjawab.

Saya rasa kerajaan kena pantau perkara ini supaya keharmonian masyarakat Malaysia terjamin dan utuh.

TEMPAYAN RETAK
http://tempayanretak.blogspot.com/
(* Klik gambar untuk besarkannya)


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan