Satelit Thailand kesan 300 objek, UK cerap 122 objek.. 1 habuk pun tak jumpa!

Ahad, 30 Mac 2014


3 hari lalu satelit Thailand (Thaichote) mengesan 300 objek di Lautan Hindi berkemungkinan serpihan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, kira-kira 200 kilometer daripada barat daya tempat operasi misi mencari dan menyelamat, lapor The Nation.

Sebelum itu ada penemuan 122 objek di Lautan Hindi menjadi petunjuk baru kepada pasukan mencari pesawat MH370 yang disahkan penerbangannya berakhir di kawasan laut berkenaan.

Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata objek itu dicerap melalui satelit Agensi Pertahanan dan Angkasa Airbus dari United Kingdom (UK). Katanya lagi objek-objek yang bertebaran di kawasan seluas 400 kilometer persegi itu terletak 2,357 kilometer dari Pearth, Australia. Objek-objek itu ada yang berwarna putih dan yang terpanjang adalah 23 meter.

Hampir semua aset pencarian ditumpu di lautan Hindi sehingga lautan Hindi yang sunyi sepi menjadi seperti medan perang dengan kehadiran kapal perang pelbagai negara.



Malangnya kapal China dan Australia tidak menemui apa-apa yang bermakna dan boleh dikaitkan dengan pesawat MH370 dari kawasan pencarian baharu selepas objek pelbagai warna yang dikesan semalam hanya sampah laut sahaja.


Wartawan BBC yang berada di atas salah sebuah kapal itu menunjukkan ia hanya jaring biasa yang sukar untuk dikaitkan dengan MH370.Semalam, kapal terbang tentera China melihat tiga objek yang disyaki dari pesawat MH370 berwarna putih, merah dan oren di kawasan baharu pencarian semalam yang meliputi kawasan seluas 1,850 km di barat Perth, Australia, lapor agensi berita rasmi China, Xinhua.

Soalannya bagaimana sampah boleh berada di lautan Hindi yang bukan laluan kapal?

Kita tertipu lagi dengan rumusan Datuk Seri Najib Razak.. "MH370 berakhir di lautan Hindi"

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan