CUEPACS harap kerajaan selaras elaun COLA

Ahad, 16 Jun 2013

Bukit Kayu Hitam: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan dapat melaksanakan penyelarasan elaun tetap perumahan dan sara hidup (COLA) penjawat awam pada tahun ini.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata dua perkara itu adalah isu tertunggak dan berharap pelarasan dibuat dengan kadar segera kerana kos sara hidup semakin meningkat.      
“Kita perlu selaraskan semua elaun, termasuk elaun COLA, bagi mereka yang tinggal di kuarters,” katanya pada persidangan perwakilan CUEPACS Kedah Sesi 2013-2016 di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di sini, semalam.  
Sementara itu, Omar berkata prestasi tiga kumpulan penjawat awam yang dinaikkan gred daripada 17 kepada 27 membabitkan juruteknik, pelukis pelan dan renjer hutan bermula 1 Julai ini dipantau agensi terbabit bagi memastikan produktiviti mereka meningkat.

Beliau berkata petugas terbabit juga perlu dihantar mengikuti pelbagai latihan kemahiran sesuai dengan gred demi memastikan produktiviti mereka meningkat dari semasa ke semasa.

“Kita tidak mahu mereka naik gred tetapi hasil kerja atau produktiviti mereka tidak meningkat, sama seperti sebelumnya,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Omar berkata CUEPACS juga menggalakkan penjawat awam membuat pinjaman dengan Koperasi Sektor Awam 1Malaysia (KSA1M) bagi mengelak meminjam daripada ‘Ah long’.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan