Susilo Bambang bertemu Najib hari ini, kes Zainuddin Maidin menghina..

Selasa, 18 Disember 2012

Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono hari ini bertolak ke Malaysia, kerana menghadiri acara perbincangan tahunan ke-9 antara kedua negara.

 

Susilo Bambang juga akan membahas hubungan duahala antara kedua negara dengan Perdana Menteri Malaysia Datuk Najib, termasuk juga soal penghinaan ke atas Presiden ketiga Indonesia, BJ Habibie oleh bekas Menteri Penerangan Malaysia Zainuddin Maidin, yang menuduh Habibie sebagai ‘budak imperialis’ melalui artikelnya dalam Utusan Malaysia baru baru ini.

 

"Saya akan membawa isu ini kepada Perdana Menteri Malaysia supaya dilainkali kita sama2 saling menjaga perasaan kedua dua belah pihak, serta saling menghormati, agar tidak terbawa bawa atau gangguan kepada kerjasama hubungan kedua Negara dalam beberapa kekara lain," katanya, di Jakarta, 17/12/2012 lalu.

 

Selain agenda tersebut, Susilo Bambang Yudhoyono juga akan menerima gelaran Doktor Kehormatan (Honoris Causa Doctor of Philosophy in Leadership of Peace) yang dianugerahkan oleh Universiti Utara Malaysia.

 

Kemudian pada Rabu 19 Desember 2012, Susilo Bambang Yudhoyono meneruskan kunjungan kerjanya ke New Delhi, India, guna menghadiri acara sesi pleno KTT ASEAN-India. - naj/inilah

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan