Sambut Valentine boleh syirik

Selasa, 14 Februari 2012

KUANTAN – Tiba sahaja 14 Februari, pastinya ramai pasangan muda yang sedang bercinta mengimpikan hadiah istimewa daripada pasangan mereka. Pelbagai aktiviti dirancang bagi menyemarakkan cinta antara mereka.

Tinjauan Sinar Harian mendapati peniaga bunga dan belon mula membuat persiapan dengan menghias kedai bagi menarik ramai pelanggan mendapatkan hadiah istimewa untuk pasangan.

Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Othman, umat Islam yang menyambut Hari Valentine boleh membawa kepada syirik dan Islam memang melarang umatnya meraikan hari berkenaan.


Beliau juga mengingatkan umat Islam terutama golongan belia dan remaja supaya tidak meraikan 14 Februari sama ada dengan pemberian bunga, hadiah atau sebarang bentuk tindakan yang boleh menjurus ke arah itu.

Menurutnya, Fatwa Kebangsaan sudah memaklumkan mengenai pengharaman sambutan Hari Valentine kerana mengikut sejarah, Valentines adalah Paderi yang mencabar agama Islam.

“Kita mahu menghidupkan syiar Islam dan baru sahaja meraikan sambutan Maulidur Rasul,” katanya ketika diminta mengulas mengenai remaja hari ini yang ghairah meraikan Hari Valentine.

Beliau berkata, amaran mengenai sambutan 14 Februari juga diberikan melalui penyampaian khutbah di masjid di negeri ini Jumaat lalu.
“Asasnya, kita menolak perayaan atau sambutan seperti ini. Jika nak bagi hadiah atau bunga, kenapa tidak lakukan ketika kita sambut Maulidur Rasul atau hari lain,” katanya.

Sumber - KliK

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan