Strategi PKR elak calon lompat parti

Ahad, 11 Disember 2011

Oleh : MOHD ZAILANI ABD RAHMAN

KOTA BHARU - PKR akan memastikan calon yang bertanding di Pilihan Raya Umum 13 (PRU 13) memiliki kelayakan tinggi selain setia kepada perjuangan bagi mengelak senario lompat parti berulang.

Setiausaha Agungnya, Sai­fud­­din Nasution berkata, berbanding PRU 2008, pemilihan calon PKR pada kali ini dilihat lebih tersusun serta memiliki ramai yang berkelayakan dan berpontensi untuk diangkat sebagai wakil rakyat.
“Untuk calon kita melalui beberapa kriteria, antaranya kelayakan, penerimaan masyarakat terhadap kemungkinan menjadi calon dan ketaatan kepada parti, ini penting kerana PKR melalui episod yang tak berapa sedap sebelum ini, kita belajar melalui pengalaman,” katanya di sini semalam.

Sebelum ini empat Ahli Parli­men PKR menjadi wakil rakyat bebas di Dewan Rakyat manakala lima di peringkat Dun melibatkan Perak, Kedah dan Selangor.

Dalam pada itu Saifuddin berkata, pihaknya menerima sejumlah nama-nama calon yang dikemukakan dari saluran parti melalui peringkat Parlimen dan Dun manakala saluran kedua melibatkan penca­rian dan permohonan.

“Kita masuk pusingan terakhir menjelang pilihan raya, PKR tidak akan melalui seperti PRU 2008 yang mana tak ramai yang sedia menjadi calon, puas pujuk, orang tak bersedia, nak marah tak boleh pilihan raya terdahulu Barisan Nasional (BN) menang besar, contoh (Parlimen) Subang dengan dan Kelana Jaya majoritinya lebih 10,000,” katanya.

Beliau berkata, peluang mem­baiki prestasi cerah memandangkan persiapan jauh lebih baik berbanding dua PRU sebelumnya kerana faktor penonjolan calon lebih awal, kerjasama gabungan Pakatan Rakyat dan tawaran dikemukakan kepada pengundi.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang bagaimana­pun enggan mengulas mengenai ura-ura mengatakan beliau akan bertanding di Lembah Klang bagi memberi peluang kepada calon tempatan bertanding di Kelantan. - SinarHarian

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan