Kita boleh sertai PR

Ahad, 11 Disember 2011

Oleh : MOHD FAZLI ZAINUL ABIDIN

SHAH ALAM - Walaupun pernah meninggalkan PKR sebelum memimpin parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), Pakatan Rakyat tidak mempunyai masalah menerima parti yang dipimpin Datuk Zaid Ibrahim menjadi menjadi rakan dalam kumpulan itu.
Bagaimanapun, Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Zaid hendaklah mengemukakan permohonan rasmi kepada Majlis Pimpinan PR kerana mereka yang akan membincangkan sebelum membuat keputusan.

"Tetapi sehingga kini, Kita belum membuat permohonan rasmi, sebaliknya hanya menyatakan sokongan kepada pembangkang dalam pilihan raya akan datang dan tidak akan meletakkan calon mereka.

"Memberikan sokongan daripada luar juga cukup baik walaupun tidak bersama rakan pakatan," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Zaid sebelum ini adalah ahli Majlis Tertinggi PKR dan pernah mengumumkan untuk bertanding jawatan timbalan presiden pada pemilihan parti pada tahun lalu.

Meskipun pemilihan belum tamat, Zaid mengambil keputusan untuk meninggalkan PKR kononnya mendakwa pemilihan itu dicemari kecacatan dan tidak telus sehingga memaksa beliau melepaskan semua jawatan dalam parti dan mengumumkan menarik diri.

Akhirnya beliau menubuhkan parti Kita selepas menukarkan nama dari Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim).

Menurut Tuan Ibrahim, walaupun Zaid pernah menyaman Pas Kelantan kerana melaksanakan hudud semasa menjadi Ketua Umno Bahagian Kota Bahru, ianya tidak menjadi isu kerana beliau telah menarik semula saman berkenaan.

Sementara itu, Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh berkata, PKR tidak mempunyai masalah untuk menerima Kita sebagai komponen, tetapi mestilah mengikut prosuder yang ditetapkan.

"Walaupun tidak bersama komponen, tidak bermasalah kerana Kita telah menyatakan keputusan menyokong kita, begitu juga beberapa pertubuhan bukan kerajaan lain.

"Mereka tidak menjadi ahli, tetapi sokongan yang diberikan adalah tidak berbelah bagi," katanya. - Sinar Harian

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan