Lebih 600 banduan lari dari penjara Kaherah

Ahad, 13 Februari 2011

KAHERAH 13 Feb. - Lebih kurang 600 orang banduan melepaskan diri dari penjara di Kaherah selepas rusuhan berlaku, hari ini.

Menurut pegawai keselamatan, beberapa orang terbunuh dan cedera ketika banduan-banduan tersebut membuat rusuhan dan orang yang tidak dikenali di luar Penjara Marg menembak kearah pengawal.

Ia merupakan kali kedua banduan melarikan diri secara beramai-ramai sejak 28 januari lalu di Penjara Abu Zaabal ketika demonstrasi besar-besaran yang mahu Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai Presiden.
Antara mereka yang berjaya melarikan

....

Bangunan runtuh di Mesir, 13 terkorban
13/02/2011 3:16am

KAHERAH 13 Feb. - Sekurang-kurangnya 13 orang terbunuh dan 23 orang cedera ketika sebuah bangunan di Luxor yang terletak di selatan Mesir runtuh hari ini.

Jumlah kematian mungkin akan meningkat kerana pasukan penyelamat masih menggali runtuhan bangunan setinggi enam tingkat yang runtuh akibat masalah pembinaan bangunan tersebut.

Kemalangan sedemikian sering berlaku di Mesir kerana garis panduan pembinaan sering dilanggar seperti penambahan tingkat bangunan tanpa mendapat kelulusan. - AFP

.....

Arab Saudi, Israel sokong peralihan Mesir
13/02/2011 3:16am

BAITULMAQDIS 13 Feb. - Arab Saudi dan Israel yang sebelum ini menyokong bekas Presiden Hosni Mubarak sepanjang protes secara besar-besaran yang berjaya menggulingkan beliau mengalu-alukan peralihan kuasa secara aman di Mesir.
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengalu-alukan pengisytiharan Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir memimpin Mesir serta pengumuman menghormati semua perjanjian antarabangsa itu.

Arab Saudi yang memegang ekonomi terbesar di Arab serta pengeksport minyak terbesar itu turut menyatakan harapan kerajaan yang kini dipimpin pihak tentera itu akan aman. - Reuters

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan