Zulkifli Noordin Kekal Dalam PKR

Selasa, 2 Mac 2010

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

PETALING JAYA:
Cakap-cakap bahawa Zulkifli Noordin akan mengikuti jejak langkah Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee beng dan bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim keluar parti belum menjadi kenyataan.

Sebaliknya hari ini, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu itu memberi jaminan tidak akan menuruti tindakan dua rakannya itu malah akan terus berjuang melawan 'firaun kecil' yang didakwa wujud dalam parti itu.

Menurutnya, beliau akan kekal dalam parti bagi memerangi kumpulan berkenaan dan mempertahankan haknya.

"Saya sejak daripada awal telah menyebut beberapa kali, firaun-firaun kecil ini memang tak sabar nak tunggu saya keluar.

"Mereka bawa banyak tohmahan dan cerita... tapi saya beri jaminan bahawa saya tak akan keluar daripada parti dan saya akan lawan mereka," katanya kepada pemberita selepas menemui lembaga disiplin parti di sinihari ini.

Selain itu Zulkifli juga menafikan beliau merupakan salah seorang daripada sepuluh wakil rakyat dan pemimpin PKR yang dijangka keluar daripada PKR seperti yang didakwa bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim hari ini.

Berhubung pertemuannya dengan lembaga disiplin parti sebelum itu, Zulkifli berkata, beliau telah membangkitkan lapan isu yang perlu dijawab oleh pihak berkenaan sebelum perbicaraan terhadapnya dijalankan.

Oleh yang demikian pihak lembaga terbabit menangguhkan sehingga Khamis ini bagi meneliti isu-isu yang dibangkitkannya.

"Jadi Khamis ini saya akan datang semula bagi mengetahui mengenai isu yang saya bawa itu," katanya yang mengakui diberi peluang yang seadilnya oleh pihak lembaga berhubung kesnya itu.

Zulkifli dirujuk ke lembaga disiplin parti berikutan laporan polis yang dibuat beliau terhadap Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berhubung isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Menurut Zulkifli, beliau sebelum ini telah menghantar surat kepada pihak lembaga disiplin bertarikh 16, 23 dan 27 Februari lepas bagi membangkitkan mengenai lapan isu berkenaan.

Difahamkan salah satu daripada lapan isu yang dibangkitkan berkenaan ialah beliau mahu anggota lembaga disiplin yang akan mendengar keterangannya mestilah terdiri daripada orang yang beragama Islam.

Bagaimanapun beliau enggan mengesahkan mengenai perkara tersebut.

Mengenai dakwaan yang mengatakan beliau sengaja menggunakan pelbagai alasan supaya PKR mengambil keputusan memecatnya daripada parti, beliau berkata: "Mengapa pula saya nak buat macam itu, saya sendiri boleh pecat diri sendiri jika saya nak."

Dalam pada itu Zulkifli turut menyatakan bahawa beliau tidak mempunyai masalah dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus menyatakan sokongan terhadap Anwar.

"Saya boleh beritahu hubungan dengan Anwar tak ada masalah, malahan saya berpendapat sepatutnya dalam keadaan kritikal seperti ini, kita perlu bergabung tenaga untuk mempertahankan anwar.

"Tapi firaun kecil ini memilih untuk menimbulkan masalah," katanya.

Ditanya sama ada Anwar menyedari kewujudan firaun kecil berkenaan dalam PKR, beliau berkata: "Kadangkala mereka terlalu kecil sehingga tak nampak, tapi yang kecil-kecil ini timbulkan banyak masalah, macam anai-anai."

Sementara itu, ditanya sama ada beliau menerima tawaran daripada mana-mana parti politik untuk menyertai mereka, beliau dengan sinis menyatakan hanya DAP yang berminat dengannya.

"Saya rasa DAP nak saya menyertai mereka, saya dengar (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng mahukan saya.

"DAP memang sangat ghairah untuk mendapatkan saya," katanya sinis.

- MStar

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan