Pegawai Khas PM Akan Letak Jawatan Ekoran Kenyataan Berunsur Perkauman

Selasa, 2 Februari 2010

KUALA LUMPUR: Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar akan melepaskan jawatannya berikutan dakwaan yang mengatakan beliau telah mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman dalam satu forum di Melaka awal pagi ini.

Bagaimanapun satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat Perdana Menteri lewat petang ini menyebut, komen yang dibuat oleh Nasir ketika berucap pada majlis itu tidak sama sekali dalam apa keadaan sekalipun mencerminkan pandangan Perdana Menteri.

"Datuk Nasir sendiri tidak pernah terniat untuk membuat sebarang kenyataan atau komen-komen yang bersifat menghina.

"Sebaliknya, beliau telah bercakap secara panjang lebar mengenai sumbangan yang telah dibuat oleh semua kaum dalam membangunkan negara ini.

"Bagaimanapun, Datuk Nasir ingin memohon maaf sekiranya terdapat komen beliau yang menyinggung," kata kenyataan tersebut.

Sehubungan dengan itu, jelas kenyataan itu lagi, Nasir akan melepaskan jawatannya sebagai pegawai khas kepada Perdana Menteri.

Nasir sebelum ini pernah menyandang jawatan sebagai ketua pemuda UMNO Negeri Johor pada era Tan Sri Muhyiddin menjadi menteri besar.

Beliau juga adalah bekas ketua pemuda UMNO Bahagian Pontian.

Pada forum 1Malaysia yang dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Budaya di MITC, Ayer Keroh Melaka hari ini, Nasir dilaporkan berkata, kaum bukan Melayu di negara ini asalnya adalah pendatang dan peminta sedekah.

Nasir dikatakan membuat kenyataan demikian ketika merujuk kepada beberapa isu dan tuntutan yang dibuat oleh kaum bukan Melayu dalam soal polisi pendidikan negara.

Kenyataan beliau itu khabarnya telah menyebabkan beberapa peserta dari MIC dan MCA keluar meninggalkan dewan.


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan