MP PKR Tan Tee Beng Rela Dipecat Kerana Ingkar

Selasa, 2 Februari 2010

CHRISTINA CHIN

GEORGE TOWN: Bekas Ketua Penerangan Negeri PKR, Tan Tee Beng rela dipecat kerana enggan menurut arahan parti.

Ahli Parlimen Nibong Tebal itu berkata, beliau menerima SMS daripada Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali yang menasihatinya untuk berhenti mengkritik parti komponen Pakatan Rakyat.

“Menerusi sms tersebut, beliau berkata perbuatan saya menjatuhkan imej parti. Dan saya tidak membalasnya.

“Saya masih akan terus meluahkan pendapat walaupun parti membuat keputusan untuk menghadapkan saya kepada jawatankuasa disiplin.

"Melainkan PKR membuat pendirian serta mengkaji semula masalah-masalah yang telah diutarakan.

“Mulut saya tidak akan diam walaupun dipecat daripada parti,” katanya yang menambah ramai ahli lain bersetuju dengan pendiriannya.

Tambah anak kepada bekas pengerusi parti Gerakan Pulau Pinang Datuk Tan Gim Hwa itu, ramai pemimpin negeri PKR yang menyebelahi Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak menegurnya (Tan) kerana mereka tahu beliau bercakap benar.

“Setakat ini, saya tidak bermusuh dengan rakan-rakan lain dalam parti walaupun mereka menyuruh saya untuk bertenang,” jelasnya.

Tan pada November tahun lalu mengutuk barisan ahli jawatankuasa baru negeri yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman.

Sebelum itu, Tan pernah menghentam bekas Pengerusi PKR Negeri, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim kerana tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan.

Walaubagaimanapun, pada hari Ahad lepas, Tan meyebelahi Zahrain, semasa Zahrain mengkritik Guan Eng secara terbuka.

“Saya dahulunya meminta jawatan Zahrain sebagai ketua PKR negeri digantikan dengan orang lain bukan diatas sebab peribadi tetapi hanya mewakili mereka yang mahu menyingkirkan beliau dan meluahkan perasaan ahli-ahli lain ketika itu,” katanya.

Beliau juga menyangkal dakwaan laporan sebuah portal berita yang mengatakan Tan memberi amaran akan keluar daripada parti jika PKR serta kerajaan negeri tidak menyelesaikan masalah yang diutarakan.

“Pihak media menghubungi saya untuk bertanya mengenai amaran tersebut. Saya juga tidak pasti bagaimana khabar angin wujud,’ katanya.

Namun Tan hanya mendiamkan diri apabila ditanya sama ada beliau akan meletak jawatan jika masalah di tidak dapat diselesaikan.


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan