Anwar Akan Manipulasi Perbicaraan Di Mahkamah

Rabu, 3 Februari 2010

NURUL AIN MOHD HUSSAIN

PETALING JAYA: Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak menolak kemungkinan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggunakan mahkamah dan perbicaraan liwat kali ini untuk agenda politiknya.

Dr Mahathir berkata, Anwar akan menggunakan pentas mahkamah untuk kepentingan politiknya.

"Dan kes perbicaraan kali ini akan dipolitikkan olehnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baru Yayasan Hepar Malaysia di Ara Damansara hari ini.

Beliau mengulas prosiding kes berprofil tinggi tersebut yang bermula hari ini selepas tertangguh selama 18 bulan.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Permatang Pauh, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan.

Sebelum itu Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff menetapkan satu tarikh dalam minggu ini bagi semakan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan yang sebelum ini menolak rayuan Anwar untuk mendapatkan beberapa dokumen daripada pihak pendakwaan bagi tujuan pembelaannya.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir berkata, bekas timbalannya itu akan terus mengemukakan rayuan bagi melambatkan proses perbicaraan kes liwat yang sedang dihadapinya.

Kata beliau, Anwar mempunyai barisan peguam yang akan membantunya mengemukakan rayuan tersebut.

"Ini strategi dia untuk melambatkan proses pembicaraan sesuatu kes. Dia pernah saman saya RM100 juta kerana mengeluarkan keputusan penghakiman mengenai kes liwatnya sebelum ini.

"Kes itu masih tertangguh sehingga kini. Dia akan terus mengemukakan rayuan. Beliau ada peguam yang akan merayu untuknya.

"Jadi dia menggunakan mahkamah untuk mengetepikan kes yang sedang dihadapinya,"


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan