Pilihan raya Sudan: 10 calon bertanding jawatan presiden

Ahad, 31 Januari 2010

KHARTOUM 31 Jan. - Suruhanjaya pilihan raya hari ini meluluskan sembilan calon untuk menentang Presiden Omar Al-Beshir pada pilihan raya Sudan 11 April depan selepas menolak tiga lagi calon harapan.

Pengundian memilih presiden diadakan serentak dengan pilihan raya Parlimen dan menyaksikan pembuangan undi pertama melibatkan saingan pelbagai parti bagi negara Afrika yang bermasalah itu, sejak tahun 1986.

“Kami telah mengumumkan senarai calon-calon utama untuk pemilihan presiden. Kami telah menerima 13 permohonan dan hanya 10 dari mereka yang diterima,” kata Suruhanjaya pilihan raya Al-Hadi Mohammed Ahmed kepada pemberita.

Calon yang disenaraikan termasuklah mantan Perdana Menteri dan pemimpin Parti Islam Umma, Sadiq Al-Mahdi yang digulingkan dalam rampasan kuasa tentera yang diketuai oleh Omar Al-Beshir pada tahun 1989 dan Yasser Arman, bekas pemberontak Gerakan Pembebasan Rakyat di selatan Sudan.

Sementara calon-calon yang ditolak termasuklah calon pertama wanita untuk merebut kerusi presiden, Fatima Ahmed Abdulmahmud - ada seminggu lagi untuk beliau mempertikaikan keputusan suruhan jaya pilihan raya.

“Saya akan mengemukan rayuan,” kata Fatima kepada AFP. - AFP


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan