Maut dalam lubang najis

Jumaat, 29 Januari 2010

MARANG - Hasrat seorang ibu untuk menyediakan kek bagi menyambut hari jadi anaknya esok tidak kesampaian, sebaliknya bertukar menjadi majlis tahlil setelah anak kesayangannya itu maut akibat terjatuh ke dalam lubang tangki najis berhampiran rumahnya di Kampung Sentol Patah, di sini, kelmarin.

Pemergian kanak-kanak malang itu, Mohd Najib Mat Lazim, 5, yang hanya disedari kira-kira jam 6 petang kelmarin, ditemui dalam keadaan tragis dan menyayat hati.

Betapa luluh hati seorang ibu, Madiah Sipit, 40, setelah dia dan kakak kepada mangsa, Nuraian Nadhirah, 9, melihat penutup lubang tangki najis terbabit terbuka, sebelum menemui mangsa dalam keadaan sudah tidak bernyawa.

Madiah ketika ditemui masih dalam keadaan sugul namun redha dengan kejadian itu berkata, dia sudah berkira-kira ingin mem�beli kek sempena hari jadi anaknya.

“Saya memang merancang membeli kek memandangkan ia disambut setiap tahun. Tak sangka pula dia pergi dahulu. Mungkin Allah lebih sayangkannya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Ketika ditanya mengenai kejadian itu, Madiah berkata, sebelum kejadian, anaknya bermain basikal dengan kakaknya dan tidak lama kemudian, Mohd Najib tidak kelihatan, lalu mencarinya di rumah kediaman datuknya yang tinggal berhampiran namun tiada.

Katanya, berikutan berasa tidak sedap hati dengan perkara itu, dia mula mencari di sekeliling rumah, sebelum terlihat penutup lubang tangki najis yang terbuka.

Mereka sekeluarga kemudian menggunakan besi yang dibengkokkan di hujungnya lalu menarik mayat kanak-kanak itu dari lubang yang hanya bersaiz 20 sentimeter itu.

“Apabila berjaya dikeluarkan, anak saya sudah tidak bernyawa dan ada kesan calar pada bahagian belakang, badan serta kepala. Saya hairan bagaimana tubuhnya boleh ‘melepasi’ lubang tersebut.

“Memang sedih mengenangkannya, namun semuanya sudah terjadi, tambahan pula dia sangat rapat dengan keluarga dan petah bercakap. Namun saya redha dengan apa yang telah ditentukan-Nya,” katanya.

Bapa mangsa, Mat Lazim Latif, 48, yang bekerja sendiri berkata, sebelum kejadian, mereka sempat ke Kuala Terengganu dan membeli makanan untuk dibawa pulang ke rumah.

“Dalam perjalanan, dia sempat minum milo ais dan makan keropok. Burger dibeli pula katanya ingin makan di rumah. Tapi sampai sudah, burger yang dibeli itu tidak disentuh,” katanya.

Arwah Mohd Najib dikebumikan pada jam 10 pagi di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sentol Patah.

:Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan, ada menerima laporan mengenai keja-dian berkenaan.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan