Kuat kuasa sistem giliran – Rais

Jumaat, 1 Januari 2010

Sudah terlewat nak betulkan, gelagat mereka sekadar lepas batuk ditangga. - Nabila

ZULKIFLI JALIL

PUTRAJAYA 30 Dis. – Satu sistem penggiliran di kalangan Menteri dan Timbalan Menteri selaku pengawas perlu dikuatkuasakan bagi memastikan kehadiran Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) mencukupi semasa sidang Dewan Rakyat berlangsung.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, amalan itu yang telah dipraktikkan pada dua sesi Parlimen lepas tetapi bukan ketika ini, terbukti berkesan dengan tahap kewaspadaan ditingkatkan menjelang berlaku pengundian.

‘‘Katakan hari ini (sidang Dewan), saya selaku menteri diwajibkan hadir dalam Dewan dan apabila berlaku pengundian, saya akan mengingatkan semua Ahli Parlimen BN tentang kewajipan mereka untuk hadir.

‘‘Dalam segmen ini, semua menteri atau timbalan menteri akan diberikan tarikh mereka wajib hadir. Jika pada dua sesi sebelum ini, kehadiran mereka sepanjang hari, mungkin kali ini diwajibkan sekitar empat hingga lima jam. Dan sekiranya Ahli Parlimen berkenaan gagal hadir sidang, maka tindakan disiplin yang sesuai harus difikirkan,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bahawa satu sistem pengawasan dan penyampaian maklumat akan diwujudkan bagi memastikan kehadiran Ahli Parlimen BN mencukupi semasa sidang Dewan Rakyat.

Menurut Perdana Menteri, sistem itu membolehkan Ahli Parlimen BN memastikan jumlah kehadiran mereka di Parlimen dapat menjamin kemenangan selesa kepada parti jika berlaku pengundian.

Kejadian pada 14 Disember lalu menyaksikan Bajet 2010 hanya diluluskan dengan kelebihan majoriti tiga undi menerusi undi belah-bagi iaitu 66 menyokong dan 63 menolak.

Ahad lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz memberitahu, satu peraturan akan dikuatkuasakan melarang Ahli Parlimen BN menghadiri program atau mesyuarat luar yang tidak perlu ketika sidang Dewan Rakyat berlangsung.

Kabinet juga tidak membenarkan lawatan ke luar negara tanpa mendapat kelulusan.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan