AS salah serang Iraq - Suruhanjaya Belanda

Rabu, 13 Januari 2010

PBB adalah tali barut AS dan Yahudi. PBB ada simbol kepada zionis. - Nabila

THE HAGUE, Belanda - Pencerobohan ke atas Iraq yang diketuai Amerika Syarikat (AS) pada 2003 jelas bertentangan dengan undang-undang antarabangsa, kata satu suruhanjaya bebas semalam yang menyiasat sokongan politik Belanda berhubung tindakan kontroversi itu.

"Tiada asas yang kukuh bagi pencerobohan itu," kata pengerusi suruhan jaya berkenaan, Willibrord Davids kepada pemberita di sini.

Dalam laporannya, suruhanjaya itu menyatakan, Resolusi 1441 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bukan bermakna mana-mana negara anggota PBB diberi kuasa untuk menggunakan kekerasan tentera bagi memaksa Iraq mematuhi resolusi Majlis Keselamatan.

Resolusi Majlis Keselamatan itu yang diluluskan pada 2002, memberi peluang terakhir supaya Baghdad mematuhi tuntutan PBB dengan memusnahkan senjata pemusnah miliknya.

Suruhanjaya sama turut mendapati agensi perisikan Belanda tidak mempunyai bukti kukuh bahawa Iraq memiliki senjata pemusnah iaitu alasan utama AS untuk menyerang negara berkenaan.

Davids pernah menjadi Presiden Mahkamah Agung Belanda.

Sehingga kini tiada senjata pemusnah pernah ditemui di Iraq seperti didakwa Barat.

Suruhanjaya itu, yang memulakan tugas pada Mac tahun lalu, ditubuhkan oleh kerajaan susulan tekanan pembangkang dan awam berhubung dakwaan sebelum ini bahawa terdapat pihak yang sengaja menyembunyikan maklumat penting bagi mengabui Parlimen Belanda supaya menyokong AS.

Walaupun gagal mendapat maklumat perisikan terperinci, Parlimen Belanda memutuskan untuk menyokong serangan tersebut dengan menghantar 1,100 askar ke Iraq pada Julai 2003.

Pada bulan lalu, seorang bekas penyiasat senjata PBB memberitahu, bekas presiden AS, George W. Bush dan bekas perdana menteri Britain, Tony Blair memejamkan mata berhubung kekurangan bukti kukuh bagi menyerang Iraq.

Mereka sebaliknya berusaha mengabui mata rakyat dengan berulang kali menuduh bekas presiden Iraq, Saddam Hussein sebagai ancaman kepada dunia. - AFP

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan