Trauma diganggu api misteri

Sabtu, 12 Disember 2009

Oleh ABD RAZAK OSMAN

TINGGAL di sebuah rumah baru yang berharga kira-kira RM40,000 tentu menggembirakan sesiapa sahaja.

Bagaimanapun, Mohamad Sidek Hamid, 49, dari Kampung Charok Meranti, Mukim Sungai Batu dekat Bandar Baharu, Kedah berasa sebaliknya. Beliau mengakui tidak seronok tinggal di rumahnya yang baru sahaja siap.

Rumah batu yang dibina melalui pinjaman Skim Mesra Rakyat di Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada tahun 2007 itu memang cantik dan selesa untuk beliau sekeluarga diami.



Tetapi sepanjang tinggal di situ, pelbagai kejadian misteri berlaku sebaik sahaja dia dan isterinya, Fauziah Ishak, 48 tidak ada di rumah.

"Kadangkala pening kepala dibuatnya. Lagipun orang sukar mempercayai apa yang kita cerita kerana semua kejadian yang berlaku memang luar biasa," katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Menurutnya, kejadian kebakaran pelik atau disebut masyarakat setempat sebagai 'api misteri' kerap berlaku semasa dia keluar menoreh getah tidak jauh dari rumahnya.

Kejadian pertama berlaku di rumahnya pada 14 Syawal dua tahun lalu iaitu di bahagian meter elektrik sebelum melarat ke bilik tidur, almari pakaian dan perkakasan rumah yang lain.

"Tambah mengejutkan seluruh keluarga apabila berlaku kebakaran yang melibatkan pemegang dua buah motosikal, komputer, buku sekolah anak-anak dan kitab suci al-Quran.

"Akibatnya, anak-anak saya takut untuk tinggal di rumah. Tetapi mustahil saya terpaksa meninggalkan kerja menoreh untuk menemani anak sepanjang masa.

"Dengan menoreh, dapatlah saya upah sebanyak RM30 sehari," katanya yang masih bingung memikirkan kejadian tersebut.

MOHAMAD SIDEK tidak tahu sampai bila mereka sekeluarga terpaksa tinggal di dalam garaj kereta ini?

Menurutnya, kejadian itu telah menarik ramai penduduk datang ke rumahnya untuk melihat sendiri apa yang berlaku termasuk Ketua UMNO Bahagian Kulim/ Bandar Baharu, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir.

Beliau tidak menolak kemungkinan apa yang berlaku di rumahnya itu ada kaitan dengan gangguan makhluk halus hasil suruhan orang tertentu.

"Pegawai-pegawai Bomba dan Penyelamat Serdang pernah membuat pemeriksaan di sini dan mereka sendiri melihat apa yang berlaku," kata beliau.

Mohamad Sidek menceritakan, sebelum berpindah ke rumah baru itu, dia menyara keluarga dengan membuka sebuah kedai runcit di kawasan perumahan KEDA (Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah) Kampung Sungai Buloh di Bandar Baharu, Kedah. Katanya, sepanjang berniaga di situ, jualannya sentiasa laris.

Bagaimanapun, tidak lama kemudian secara tiba-tiba beliau mengidap sejenis penyakit ganjil menyebabkan dirinya sakit dan sukar untuk bangun, kaki menjadi keras dan tidak kenal lagi rakan-rakan.

"Akhirnya, saya dan isteri ambil keputusan menjual kedai dan berpindah ke sini (Kampung Charok Meranti di Mukim Sungai Batu dekat Bandar Baharu, Kedah). Apabila kesihatan saya bertambah baik, saya menanam sayur untuk jualan.

"Namun, sekali lagi kejadian serupa berulang. Semasa kebun kobis dan kucai mula menampakkan hasil untuk dijual, tiba-tiba saya terkejut melihat sayur kobis dan kucai 'tiada', seolah-olah dipotong oleh 'seseorang'," katanya lagi.

Pada 24 Oktober lalu, beliau membuat aduan polis apabila terlalu banyak barangan di dalam rumah rosak teruk akibat satu kebakaran besar berlaku pada pukul 8.30 pagi. Lebih pelik lagi, salinan laporan tersebut yang disimpannya di dalam sebuah laci almari juga terbakar.

Pada keesokan harinya, beliau ambil keputusan untuk 'berpindah rumah' dan tinggal di dalam sebuah stor yang dahulunya dijadikan garaj kereta.


MOHAMAD SIDEK terpaksa membawa keluar keluarganya dari rumah baru ini untuk mengelakkan terus diganggu.

"Saya benar-benar trauma, fikiran terganggu dan sering berada dalam ketakutan dan gelisah. Lebih malang, wang simpanan di dalam rumah pun sentiasa lesap entah ke mana," dakwanya.

Bagi menangani kejadian aneh agar tidak berlarutan, Mohamad Sidek sanggup mendapatkan khidmat kira-kira 100 bomoh tempatan termasuk dari Sabah, Sarawak serta luar negara seperti Thailand, Indonesia dan Myanmar. Namun keadaannya masih tidak berubah.

Isterinya, Fauziah pula berkata, pakaian seragam anaknya Zuraidah, 16, yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Selama, Serdang juga pernah terbakar sebanyak dua kali.

"Kedua-dua kebakaran berlaku ketika anak saya sedang belajar dalam kelas di sekolah itu," katanya.

Beliau menegaskan, selama mana dia harus tinggal di dalam setor itu bersama isteri dan enam anak-anak, Rafidah, 24; Faizah, 23; Nur Izzati, 19; Zuraidah, 16; Mohd. Hafiddzudin, 13 dan anak bongsu, Qurratuaini, 7.

"Saya percaya suatu hari nanti, saya pasti dapat tinggal semula di rumah baru ini tanpa ada gangguan yang menakutkan lagi," kata Mohamad. Sidek penuh keyakinan.


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan