Hentikan PTK

Ahad, 13 Disember 2009

Oleh ikrar ananda

Saya sokong Cuepacc hendak boikot PTK. Bukan apa, ramai yang jadi mangsa sisitem peperiksaan ini. Peringkat awal dulu, ramai yang lulus kerana soalan dibocorkan (saya ceritakan mengenai jabatan saya saja). Mereka yang baik dengan pusat peperiksaan mendapat soalan bonos, malah pemeriksa kertas sendiri tidak amanah.

Di sini saya ingin memberi contoh orang yang teraniaya bila PTK diperkenalkan. Ketika sistem temuduga diamalkan Si A naik pangkat setelah 7 tahun bekerja. Kawannya Si B sudah 15 tahun pun tak lulus2 temuduga tapi dinaikkan juga atas dasar 20 tahun perkhidmatan.



Bila PTK pula, dah jadi terbalik, Si A kantoi dan Si B lulus. Manakan tidak, enam bulan Si B tak buat kerja asyik membaca dan menghafal nak lulus PTK. Si A kerjanya macam biasa malah ada ketika ganti ketua cawangan hadiri mesyuarat dengan orang-orang besar di Putrajaya. Si A memang hebat dalam segi bekerja, malah ketelitian, ketegasan di puji oleh ketua cawangan. Malah dia beri ceramah untuk satu-satu subjek yang menjadi kemahirannya. Malangnya untuk PTK sampai sekarang kantoi. Budak-budak hingusan yang tak tahu apa-apa mencanap naik pangkat tinggalkannya jauh di belakang.

Si A makin melemah dari segi ingatan kerana alami beberapa penyakit. Tapi dari segi mempraktikkan kerja dia sentisa tip-top. Kalau bos kata ini kena bayar - dia tak mudah tunduk. Dia rujuk perbendaharaan, rujuk peguam untuk dapatkan kepastian. Dia tak mahu terperangkap dengan tingkah laku. Apakah orang2 macam ni tidak diperlukan dalam perkhidmatan awam?

PTK tidak mampu melahirkan pekerja mahir tapi penghafal2 kertas sahaja. Mereka inilah yang duduk goyang kerusi dan tiap-tiap bulan dapat gaji. Malang sungguh Malaysia mencari kaedah menaikkan pangkat pekerja JPA dengan cara kartun dan melucukan. Sepatutnya pekerja diasak dengan soalan2 yang dapat membuktikan pekerja berkenaan dapat dikesan betul-betul bekerja dan mempunyai minat serta tumpuan yang tinggi dalam tugas yang dipikulnya.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Archives

Tops Bulanan

Tops Keseluruhan